Naujieji metai daliai gyventojų atneš ne vien didesnį atlyginimą. Nuo 2027-ųjų atsiras naujų galimybių sutaupyti, gauti didesnes išmokas ar sustiprinti socialines garantijas. Didės minimali mėnesinė alga, vaikus auginantiems tėvams bus taikoma nauja mokestinė lengvata, kai kurioms moterims ilgės motinystės išmokų mokėjimo laikotarpis.

Pokyčiai laukia ir dirbančių keliose darbovietėse. Be to, nuo kitų metų įsigalios naujos atlyginimų skaidrumo taisyklės – darbuotojai galės gauti daugiau informacijos apie savo atlyginimą bei tos pačios pareigybių grupės kolegų darbo užmokestį.
Tiesa, ne visos naujienos bus malonios. Nuo sausio didės kai kurių akcizinių prekių akcizai, todėl gali kilti jų kainos.
Minimalus atlyginimas didės 92 eurais
Nuo 2027 m. sausio 1 d. Lietuvoje didės minimali mėnesinė alga (MMA) – ji sieks 1245 eurus neatskaičius mokesčių. Tai yra 92 eurais, arba 8 proc., daugiau nei šiuo metu.
Kartu didės ir minimalus valandinis atlygis – nuo 7,05 iki 7,61 euro.
MMA didinimas palies apie 140 tūkst. darbuotojų, dirbančių tiek visą, tiek ne visą darbo laiką. Tokį sprendimą Vyriausybė priėmė Trišalei tarybai nesusitarus dėl vieningo MMA dydžio.
Svarbu ir tai, kad didės ne tik suma „ant popieriaus“, bet ir pajamos į rankas. Preliminariais SADM skaičiavimais, jeigu kitąmet būtų taikomas toks pats neapmokestinamasis pajamų dydis kaip šiemet, MMA uždirbančių žmonių pajamos po mokesčių padidėtų maždaug 56 eurais ir siektų apie 902 eurus.
Taigi žmogus, šiuo metu gaunantis MMA, kitąmet per mėnesį į rankas gautų maždaug 56 eurais daugiau. SADM skaičiavimu, 902 eurų suma taip pat būtų didesnė už preliminariai prognozuojamą 2027 metų skurdo rizikos ribą, kuri vienam žmogui gali siekti apie 868 eurus.
Šiuo metu MMA Lietuvoje siekia 1153 eurus ir sudaro 45,3 proc. vidutinio bruto darbo užmokesčio. Atskaičius mokesčius, MMA šiuo metu sudaro apie 846 eurus arba maždaug 54,5 proc.
vidutinio atlyginimo „į rankas“.Tėvams – nauja mokestinė lengvata už vaikus
Nuo sausio vaikus auginantys tėvai turės naują galimybę sumažinti mokestinę naštą.
Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) skelbia, kad už kiekvieną auginamą vaiką dirbantiems pagal darbo sutartį tėvams galės būti taikomas 1044 eurų papildomas metinis NPD.
Individualią veiklą vykdantiems tėvams numatytas 208,80 euro papildomas mokesčio kreditas už kiekvieną vaiką.
Vis dėlto VMI pabrėžia, kad tai nebus papildoma mėnesinė išmoka. Lengvata bus pritaikoma deklaruojant 2027 metų pajamas, todėl pirmą kartą ja bus galima pasinaudoti deklaruojant pajamas 2028 metais.
Už tą patį vaiką papildomą NPD arba mokesčio kreditą galės taikyti tik vienas iš tėvų, jų susitarimu.
„Tais atvejais, kai einamaisiais metais vaiką auginantiems tėvams atsirado ar pasibaigė teisė taikyti papildomą NPD arba papildomą mokesčio kreditą, lengvata apskaičiuojama proporcingai, t. y. už tiek mėnesių, kiek galiojo teisė į šias lengvatas. Maksimali grąžintino pajamų mokesčio už vieną auginamą vaiką suma — 208,8 Eur“, – nurodo VMI.
Motinystės išmokos kai kurioms moterims bus mokamos ilgiau
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija (SADM) skelbia, kad nuo 2027 m. sausio 1 d. keisis motinystės išmokų mokėjimo tvarka.
Visais atvejais, kai moteriai priklauso motinystės išmoka, ji bus mokama keturis mėnesius. Tai nepriklausys nuo to, kurią nėštumo savaitę gimė kūdikis, ar kūdikis išgyveno ir ar moteris iki gimdymo buvo išėjusi nėštumo ir gimdymo atostogų.
Šis pakeitimas bus aktualus daliai moterų, kurioms pagal dabar galiojančią tvarką išmoka mokama trumpiau. Pavyzdžiui, jeigu moteris, suėjus 30 ar daugiau nėštumo savaičių, iki gimdymo nepasinaudojo teise į nėštumo ir gimdymo atostogas, šiuo metu motinystės išmoka po gimdymo mokama už 56 kalendorines dienas. Nuo kitų metų ji bus mokama keturis mėnesius.
Ilgesnė išmoka taip pat bus skiriama moterims, pagimdžiusioms 22-30 nėštumo savaitę, kai kūdikis neišgyvena 28 parų, taip pat pagimdžiusioms negyvą vaiką tuo pačiu nėštumo laikotarpiu. Šiuo metu tokiais atvejais išmoka mokama tik už 28 kalendorines dienas, o nuo 2027-ųjų jos mokėjimo laikotarpis bus ilgesnis.
Išmoka ir toliau sudarys 100 proc. buvusio atlyginimo „į rankas“ dydžio. Komplikuoto gimdymo arba daugiau nei vieno vaiko gimimo atveju ji, kaip ir iki šiol, bus mokama papildomai už 14 kalendorinių dienų.
Pokyčiai palies ir naujagimių globėjus. Nuo sausio 1-osios naujagimio globėjui motinystės išmoka bus mokama nuo globos nustatymo dienos iki kūdikiui sueis 126 dienos. Šiuo metu ji mokama iki kūdikiui sueina 70 dienų.
Dar viena svarbi naujovė – jeigu kūdikis gimsta negyvas arba miršta motinystės išmokos mokėjimo laikotarpiu, moteris galės anksčiau grįžti į darbą neprarasdama jau išmokėtos motinystės išmokos dalies. Tokiu atveju darbo pajamos neturės įtakos motinystės išmokos mokėjimui.
Dirbant pas kelis darbdavius – daugiau socialinių garantijų
Nuo 2027 m. sausio 1 d. keisis socialinio draudimo įmokų mokėjimo tvarka žmonėms, kurie dirba pas du ar daugiau darbdavių, tačiau nė vienoje darbovietėje neuždirba minimalios mėnesinės algos.
Pakeitimais siekiama sustiprinti tokių darbuotojų socialines garantijas. Visi jų darbdaviai turės proporcingai sumokėti socialinio draudimo įmokas bent nuo MMA. Skaičiuojama, kad šis pokytis aktualus daugiau kaip 8000 dirbančiųjų.
Iki šiol kiekvienas darbdavys socialinio draudimo įmokas mokėdavo tik nuo konkrečiam darbuotojui jo įmonėje priskaičiuoto atlyginimo. Tai reiškė, kad žmogus, dirbdamas keliose vietose ir gaudamas nedideles pajamas, bendroje sumoje galėjo uždirbti mažiau nei MMA, o jo socialinio draudimo garantijos dėl to būdavo mažesnės.
Nuo sausio darbdavių prievolė bus skaičiuojama proporcingai pagal jų skaičių. Pavyzdžiui, jeigu žmogus dirbs pas du darbdavius, kiekvienam jų teks prievolė mokėti socialinio draudimo įmokas bent nuo pusės MMA. Jei darbuotojas turės tris darbdavius – kiekvienam teks trečdalis MMA, o turint penkis darbdavius – penktadalis MMA.
Šiuo metu skaičiavimams naudojama 1153 eurų MMA, todėl, pavyzdžiui, dirbant pas du darbdavius vienam jų tektų ne mažesnė kaip 576,50 euro MMA dalis.
Svarbu ir tai, kad darbuotojui pačiam papildomai mokėti nereikės. „Sodra“, gavusi informaciją apie žmogaus pajamas iš visų jo darbdavių, pati apskaičiuos, ar socialinio draudimo įmokų sumokėta pakankamai. Jei įmokų iki nustatytos ribos trūks, papildoma suma bus priskaičiuota darbdaviams, o ne darbuotojui.
Pavyzdžiui, jei darbuotojas iš vieno darbdavio gauna 700 eurų, iš kito – 120 eurų, o iš trečio – 50 eurų, didžiausią atlyginimą mokantis darbdavys savo dalį bus padengęs, o likusi prievolė bus paskirstyta kitiems dviem darbdaviams. Taigi žmogaus atlyginimas dėl to nemažės – papildomos socialinio draudimo įmokos bus darbdavių prievolė.
Tiesa, išimtis bus taikoma darbdaviams, terminuotai įdarbinantiems užimtumo didinimo programų dalyvius. Už tokius darbuotojus ir toliau bus galima socialinio draudimo įmokas mokėti nuo faktiškai gauto atlyginimo. Valstybės remiamoms socialiai jautrioms grupėms šiuo metu taikoma tvarka taip pat nesikeis.
Daugiau skaidrumo dėl atlyginimų – darbuotojai galės sužinoti, kiek uždirba kolegos
Nuo 2027 m. sausio 1 d. keisis ir darbo užmokesčio tvarka. Darbuotojai turės daugiau galimybių sužinoti, kaip nustatomas jų atlyginimas ir kaip jis atrodo kitų tos pačios pareigybių grupės darbuotojų kontekste.
Darbdaviai nuo kitų metų pradžios kiekvieną mėnesį „Sodrai“ turės teikti duomenis apie darbuotojų darbo užmokestį ir darbo laiką. Taip pat bus pateikiama informacija apie darbuotojo pareigybių grupę, darbo laiko normą ir režimą.
Remdamasi šiais duomenimis, „Sodra“ apskaičiuos vidutinį valandinį darbo užmokestį, taip pat vyrų ir moterų vidutinio atlygio skirtumus toje pačioje pareigybių grupėje.
Nuo sausio 1-osios darbuotojas galės raštu kreiptis į darbdavį ir sužinoti savo darbo užmokestį bei vidutinį valandinį ir metinį darbo užmokestį pagal lytį toje pačioje pareigybių grupėje.
Jei dėl mažo darbuotojų skaičiaus būtų galima nustatyti konkretaus kolegos atlyginimą, informaciją bus galima gauti per darbuotojų atstovus, Valstybinę darbo inspekciją arba Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybą.
Be to, kiekvieną mėnesį bus skelbiami duomenys apie darbdavių, turinčių bent 8 darbuotojus, vyrams ir moterims mokamą vidutinį valandinį darbo užmokestį. Didesnėms organizacijoms, turinčioms 100 ir daugiau darbuotojų, bus pateikiama ir išsamesnė informacija apie vyrų bei moterų darbo užmokesčio atotrūkį.
Darbdaviai taip pat nebegalės atlyginimų skirtumų aiškinti vien savo nuožiūra. Jie turės juos pagrįsti objektyviais ir nuo darbuotojo lyties nepriklausančiais kriterijais, pavyzdžiui, kvalifikacija, įgūdžiais, atsakomybe ar darbo sąlygomis.
Dar viena naujovė – darbdavys nebegalės klausti, kiek darbuotojas uždirbo ankstesnėje darbovietėje. Be to, atlyginimo informacija nebus laikoma konfidencialia, jei pats darbuotojas ją atskleis siekdamas apginti savo teisę į vienodą atlyginimą už tokį patį ar vienodos vertės darbą.
Lietuvoje vyrų ir moterų darbo užmokesčio atotrūkis 2024 m. siekė 9,4 proc., tad naujomis taisyklėmis siekiama šį skirtumą mažinti.
Brangs dalis alkoholio ir kitų akcizinių prekių
Nuo 2027 m. sausio 1 d. toliau didės akcizai kai kuriems alkoholiniams gėrimams ir tabako gaminiams. VMI skelbia konkrečius tarifus, kurie bus taikomi nuo kitų metų pradžios.
Alui akcizas didės nuo 12,74 iki 14,85 euro, skaičiuojant už vieną alkoholio koncentracijos procentą ir hektolitrą. Vynui bei kitiems fermentuotiems gėrimams, kuriuose alkoholio koncentracija neviršija 8,5 proc., akcizas didės nuo 148 iki 173 eurų už hektolitrą.
Stipriau apmokestinamam vynui ir fermentuotiems gėrimams tarifas didės nuo 296 iki 346 eurų už hektolitrą.
Brangs ir stiprieji alkoholiniai gėrimai – etilo alkoholio akcizas didės nuo 3130 iki 3530 eurų už hektolitrą gryno etilo alkoholio. Tuo metu kai kuriems tarpiniams alkoholiniams gėrimams nuo 2027 m. bus taikomas vienas bendras 457 eurų už hektolitrą akcizo tarifas.
Pokyčiai palies ir rūkančiuosius. Cigaretėms specifinė akcizo dalis didės nuo 100,5 iki 109 eurų už 1000 cigarečių, cigarams ir cigarilėms – nuo 126,7 iki 146,3 euro už kilogramą, o rūkomajam tabakui – nuo 135,2 iki 148 eurų už kilogramą. Kaitinamojo tabako akcizas didės nuo 100,6 iki 113,2 euro už 1000 vienetų.
Labiausiai išsiskiria elektroninių cigarečių skystis – jo akcizas nuo 2027 m. didės nuo 1,56 iki net 3,91 euro už mililitrą. Kitaip tariant, vien akcizo dalis už 10 ml skysčio padidės nuo 15,60 iki 39,10 euro.





