Klaipėdiečiui už kadaise išsinuomotas patalpas pastate, kuris jau nugriautas, maždaug ketverius metus skaičiuotas įsiskolinimas už elektrą. ESO tikina, jog sutartis nebuvo nutraukta. Vartotojų teisių gynėjai neatmeta galimo tiekėjo aplaidumo, tačiau įspėja ir vartotojus – sutartyje svarbu nurodyti teisingus kontaktus.
Nors čia dabar vyksta statybos, anksčiau šioje vietoje buvo pastatas, kur Petras Kilčauskas nuomojosi 11 kvadratinių metrų ploto patalpas. Jose buvo įsirengęs dirbtuves – galąsdavo peilius.
Pastatą, pasak jo dukters Ievos, rengtasi parduoti, todėl sutartys su nuomininkais buvo nutrauktos, o nuomininkai, tarp jų ir pats Petras, išsikėlė. Dukra sako, kad tėtis telefonu nutraukė ir sutartį su elektros tiekėju ESO.
„Kadangi klientų aptarnavimo skyriai buvo panaikinti 2020 metais, tai nutraukimas vyko telefonu. <…> Mano tėtis tuo metu neturėjo elektroninio pašto, ESO savitarnos ir „Smart ID“, – pasakoja moteris.

Pasak I. Kilčauskaitės, maždaug ketverius metus, nežinant, kaupėsi skola už neapmokėtas elektros sąskaitas. Tačiau ESO atstovė tikina, kad sutartis nenutraukta, o klientas apie besikaupiančią skolą informuotas elektroniniu paštu 14 kartų. Jį bandyta informuoti ir kitaip.
„Gavome pranešimą, atsakymą, kad šituo paštu nebesiųskite tos informacijos. Mums buvo nurodytas fizinis adresas, kuriuo mes nusiuntėme registruotą laišką. Bet ir vėl su klientu, deja, mums susisiekti nepavyko“, – tikina ESO atstovė Rasa Juodkienė.

Po teismo sprendimo, apie kurį, pasak Ievos, tėtis taip pat nebuvo informuotas, skolos išieškojimu rūpinosi antstoliai. Pasak dukros, susidarė daugiau nei 3 200 eurų skola, įskaitant palūkanas ir išlaidas antstoliams.
„Situacija yra absurdiška, kai pastato nėra, o nuomotojas neturi jokios teisės į pastatą. <…> Birželio 6-ąją nuskaitomos visos santaupos iš pensininko ir birželio 7-ąją tėtis mirė ryte po to, kai pasitikrino savo banko sąskaitą“, – sako veliono dukra.
ESO atstovė sako, kad nurodytu adresu Klaipėdoje buvo nuvykę ir inžinieriai, tačiau jie nerado elektros skaitiklio.
„Iš kliento laukėme arba turėjome sulaukti informacijos, <…> kad nebeliko to objekto, nebereikia elektros energijos tiekimo“, – aiškina ESO atstovė.
Teisininkė sako, jog pasitaiko atvejų, kai vartotojai informuojami netinkamai.
„Galbūt kalbant telefonu netinkamai informavo ir žmogus nesuprato, kad sutartis nėra nutraukta. <…> Elektros teikėjas galbūt aplaidžiai administravo pačią sutartį“, – svarsto Vartotojų aljanso teisininkė Neringa Mažeikė.

Tačiau ji neatmeta ir vartotojų atsakomybės – pasirašant sutartis, reikia pasirinkti informavimo būdus, kuriais klientas būtų pasiekiamas.
„Kai tik tai gauna pirmus pranešimus apie susidariusią skolą, turėtų nedelsiant reaguoti – teikti paaiškinimus“, – pabrėžia N. Mažeikė.
Teisininkė pabrėžia, kad tik teismas galėtų įvertinti, ar šioje situacijoje vartotojas informuotas tinkamai. Energetikos ministerija situaciją pakomentavo raštu ir tikina, kad naudojant išmaniuosius skaitiklius tokių nesklandumų išvengiama.
Vartotojams rekomenduojama nuolat tikrinti ir atnaujinti savo kontaktinius duomenis, <…> sekti pateikiamą informaciją, o kilus klausimų dėl sąskaitų ar įsiskolinimų, nedelsiant kreiptis į elektros tiekėją. <…> Atkreipiame dėmesį, kad ESO įdiegus išmaniuosius skaitiklius, tokios aplinkybės apskritai negali susidaryti, nes ESO realiuoju laiku fiksuoja faktinį elektros energijos suvartojimą“, – teigiama pranešime.
ESO jau priėmė sprendimą panaikinti skolas ir padengti teismų bei antstolių išlaidas Petro Kilčausko šeimai.
