Europos Parlamentas ir ES Taryba pasiekė susitarimus dėl kelių direktyvų, susijusių su vairuotojų pažymėjimų išdavimu, galiojimu, atėmimu ir kitų taisyklių šioje srityje. Pritarta skaitmeninio vairuotojo pažymėjimo įvedimui, o Europos Sąjungos šalys įpareigotos pritaikyti savo informacines sistemas šiam standartui.
Pasak Policijos departamento Komunikacijos skyriaus vyriausiosios specialistės Jorūnės Liutkienės, Lietuvoje jau vyksta skaitmeninio vairuotojo pažymėjimo diegimo procesas, kuris yra dalis Europos Sąjungos (ES) iniciatyvos sukurti vieningą skaitmeninę tapatybės sistemą.
Vairuotojo pažymėjimas – telefono programėlėje
Šis pažymėjimas bus integruotas į ES skaitmeninės tapatybės piniginę – mobiliąją programėlę, leidžiančią saugoti ir naudoti vairuotojo pažymėjimą išmaniajame telefone. Skaitmeninis vairuotojo pažymėjimas – tai elektroninė vairuotojo pažymėjimo versija, kurią galima laikyti išmaniajame telefone.
Ši mobilioji programėlė leis peržiūrėti vairuotojo pažymėjimo informaciją, įskaitant kategorijas ir galiojimo laiką, gauti pranešimus apie pažymėjimo, sveikatos pažymos ar techninės apžiūros galiojimo pabaigą. Programėlė leis naudotis pažymėjimu net ir be interneto ryšio.
Ši ES direktyva turi būti įgyvendinta per 4 metus. Skaitmeninis vairuotojo pažymėjimas reiškia, kad nereikės vežiotis fizinės kortelės, pakaks turėti kodą telefone.
Kiek anksčiau EP pranešė, kad visoje ES pripažįstamas skaitmeninis vairuotojo pažymėjimas galios 15 metų (motociklams ir automobiliams), o jo informacija bus užšifruota QR koduose, kuriuos bus galima nuskaityti programėle „European Digital Identity Wallet“.
Tiesa, ES valstybės gali sutrumpinti šį laikotarpį iki 10 metų, jei pažymėjimą bus galima naudoti kaip nacionalinį asmens tapatybės dokumentą, o sunkvežimių ir autobusų pažymėjimai turės būti atnaujinami kas penkerius metus. ES šalys gali sutrumpinti vyresnio amžiaus vairuotojų (65 metų ir vyresnių) vairuotojo pažymėjimų galiojimą.
Lietuva skaitmeniniam pažymėjimui ruošiasi iš anksto
Beje, Lietuva jau keletą metų (nuo 2023 m.) ruošiasi šios direktyvos įgyvendinimui ir išbando šią technologiją – esame tarp pirmaujančių ES šalių.
Projektą Lietuvoje įgyvendina Informatikos ir ryšių departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos, bendradarbiaudamas su akcine bendrove „Regitra“ ir automobilių dalijimosi paslaugas teikiančia įmone „CityBee“.
„Testuojamas sąveikumas. Na, sakykim aš, kaip Lietuvos pilietis, (…) pateikiu tą pažymėjimą kitos šalies tikrintojui, tarkim, policijai, ir jie nuskaito su savo kita programine dalimi. (…) ir jie žiūri, ar visi parametrai yra nuskaityti, ar jie tinkamai nuskaityti, ar yra visi tie, kurių reikia, ar nėra klaidų, ar užtikrintas sąveikumas ir taip toliau“, – BNS sakė IRD vykdomo projekto „Potential“ vadovė Vilma Misiukonienė.
Pagrindinis bandomojo projekto tikslas – parengti ir suderinti techninius bei teisinius standartus Europos Sąjungos mastu. Šie standartai vėliau turės būti įtvirtinti ES direktyvoje ir perkelti į nacionalinę Lietuvos teisę. Įgyvendinus visus šiuos etapus, skaitmeninė dėklė taps prieinama visuomenei. Planuojama, kad šie tikslai bus pasiekti iki 2028 metų.
Pasak V. Misiukonienės, skaitmeninis vairuotojo pažymėjimas atitiks ISO standartus ir jame bus pateikta visa svarbiausia informacija vairuotojams: vairavimo teisės statusas, turimos kategorijos, galiojimo laikas ir kita su vairavimu susijusi informacija.
Fiziniai vairuotojo pažymėjimai niekur nedings?
Paradoksas, tačiau po šios naujovės įsigaliojimo vairuotojai ir toliau turės teisę prašyti fizinio dokumento, jei tik panorės. Kita vertus, fiziniai vairuotojo pažymėjimai jau dabar iš esmės nereikalingi, jei vairuotojas turi kitą asmens tapatybės dokumentą.
Pasak Policijos departamento Komunikacijos skyriaus vyriausiosios specialistės Jorūnės Liutkienės, ir ateityje ši direktyva iš esmės vairuotojų gyvenimo nepakeis:
„Jau dabar Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 13 straipsnio 6 dalį Lietuvos vairuotojai neprivalo su savim turėti vairuotojo pažymėjimo dokumento. Tad skaitmeninio vairuotojo pažymėjimo įteisinimas iš esmės nieko nekeis“.
