Skaitmeninė revoliucija pasiekė ir vairuotojų dokumentus – Europos Parlamentas pritarė preliminariam susitarimui, kuris atvers kelią skaitmeninio vairuotojo pažymėjimo įvedimui visoje Europos Sąjungoje. Naujasis pažymėjimas veiks išmaniuosiuose telefonuose ir bus susietas su skaitmenine tapatybės pinigine, prieinama visose ES šalyse.
Nors pagrindine forma taps skaitmeninė versija, vairuotojai ir toliau galės pasirinkti fizinę kortelę. Lietuvoje pasiruošimo darbai jau prasidėjo – Ekonomikos ir inovacijų ministerija (EIMIN) tikisi, kad gyventojai naujove susidomės ir ją aktyviai naudos.
„Planuojame galimybę vairuotojo pažymėjimą integruoti į skaitmeninę tapatybės dėklę. Šiuo metu Lietuva dalyvauja keliuose Europos Komisijos inicijuotuose projektuose, susijusiuose su eIDAS 2.0 reglamento įgyvendinimu. Manome, kad piliečiai naujovę priims teigiamai“, – nurodo ministerija.
Anot EIMIN, šį optimizmą grindžia Lietuvos skaitmenizavimo patirtis – daug kasdienių paslaugų jau veikia internetu, o naudotojų aktyvumas rodo gyventojų pasirengimą skaitmeninėms inovacijoms.
Nauda – mažesnė našta ir daugiau patogumo
Ministerijos vertinimu, skaitmeninis vairuotojo pažymėjimas ilgainiui padės mažinti administracinę naštą, sumažins išlaidas tiek šalies viduje, tiek tarptautiniu mastu.
„Tai svarbus žingsnis link visiškai skaitmenizuotų kasdienės veiklos procesų“, – įsitikinę specialistai.

Teigiamai iniciatyvą vertina ir Lietuvos vežėjų asociacija LINAVA. Jos prezidentas Erlandas Mikėnas pažymi, kad tokia pažanga itin aktuali tarptautinius pervežimus vykdantiems vairuotojams, nes sumažėtų dokumentų patikros pasienyje ir fizinių dokumentų poreikis.
„Svarbiausia – užtikrinti sistemos patikimumą ir suderinamumą visose ES šalyse. Taip pat būtina spręsti technologinės prieigos problemas – ne visi vairuotojai turi išmaniuosius telefonus ar stabilų interneto ryšį“, – komentavo E. Mikėnas naujienų agentūrai ELTA.
Airija susidūrė su iššūkiais
Skaitmeninį vairuotojo pažymėjimą šiemet planuoja įdiegti ir Airija, tačiau, kaip pažymi žurnalistė Maria Delaney iš „The Journal Investigates“, projekto įgyvendinimas susidūrė su sunkumais.
„Testavimo metu paaiškėjo, kad žmonėms su specialiaisiais poreikiais kyla tam tikrų iššūkių. Be to, bendradarbiaujama su Europos partneriais, siekiant užtikrinti sistemos saugumą“, – teigia M. Delaney.
Planuojama, kad Airijos skaitmeninis vairuotojo pažymėjimas veiks kartu su „Gyvenimo įvykių portalu“, leidžiančiu vieno langelio principu naudotis viešosiomis paslaugomis.
Ispanija ir Austrija – žingsniu priekyje
Kai kurios ES šalys jau įdiegusios skaitmeninius pažymėjimus. Ispanijoje dar 2020 m. pristatyta programėlė „miDGT“, leidžianti vairuotojams telefone turėti pažymėjimą, matyti baudas, transporto priemonių duomenis ir kt. Programėlė visiškai galioja šalies mastu, tačiau kol kas neatitinka būsimųjų bendrų ES standartų.
Austrijoje pažymėjimo skaitmenizavimas vyksta nuo 2019 m., o nuo 2022 m. spalio pažymėjimą galima naudoti išmaniajame telefone per „ID Austria“ sistemą. Tiesa, kaip ir Ispanijoje, dokumentas kol kas galioja tik nacionaliniu mastu.
„Viena iš didžiausių diskusijų temų – kaip elgtis telefono vagystės atveju arba kaip policija galės atimti skaitmeninį dokumentą pažeidimo metu. Šiuos klausimus padėjo išspręsti speciali funkcija, leidžianti dokumentą pažymėti kaip negaliojantį“, – rašo „Der Standard“.
Austrija taip pat jau įvedė skaitmeninį automobilio registracijos pažymėjimą, tad eismo kontrolės metu pakanka turėti tik telefoną.
Žingsnis link vieningos skaitmeninės tapatybės
Europos Parlamentas jau yra pritaręs visoje ES veiksiančiai skaitmeninei tapatybės piniginei, į kurią bus integruojamas ir vairuotojo pažymėjimas. Ši priemonė leis gyventojams saugiai naudotis viešosiomis paslaugomis, elektroniniu būdu pasirašyti dokumentus, o naudojimas bus savanoriškas ir nemokamas.
Europarlamentarai teigia, kad tai žingsnis link patikimesnės, patogesnės ir nuo privačių tarpininkų nepriklausomos skaitmeninės erdvės.
