Banke laikomi pinigai – jūsų nuosavybė, tiesa? Tačiau ar tikrai galite juos pasiimti grynaisiais bet kada, kai panorėsite? Vienas SEB banko klientas įsitikino – ne viskas taip paprasta. Po to, kai bankas nutraukė su juo dalykinius santykius, vyras pareikalavo atsiimti 82 tūkst. eurų grynaisiais. Tačiau bankas atsisakė. Ir, kaip rodo Lietuvos banko (LB) išvados, pagrįstai.

SEB banko klientas, kurio tapatybė neviešinama, atsidūrė nemalonioje situacijoje – bankas vienašališkai nutraukė su juo sutartį, motyvuodamas tuo, kad šiam taikomos sankcijos dėl įtarimų neteisėta narkotikų prekyba. Klientas reikalavo, kad bankas likusius jo sąskaitoje 82 tūkst. eurų grąžintų grynaisiais. Tačiau bankas pasiūlė kitą variantą – pervesti lėšas į kitos finansų įstaigos ar trečiojo asmens nurodytą sąskaitą.
Vyras nesutiko. Jis tikino, kad pinigai nėra areštuoti, priklauso jam, tad turi teisę juos atgauti taip, kaip pageidauja – grynaisiais.
Į ginčą įsikišo Lietuvos bankas, kuris išnagrinėjo situaciją ir konstatavo: bankas neprivalo išmokėti lėšų grynaisiais, jei to nenumato sutartis. O būtent tai ir paaiškėjo nagrinėjant šalių pasirašytą dokumentą – jame numatyta, kad uždarius sąskaitą, pinigai grąžinami pavedimu į kitą sąskaitą, o ne išmokami grynaisiais.
„Nė vienas teisės aktas nenustato pareigos bankui, nutraukus sutartį, lėšas išduoti grynaisiais“, – nurodė Lietuvos bankas. Jo sprendimas yra rekomendacinio pobūdžio, tačiau stipriai remiasi galiojančiais teisės aktais ir sutarties turiniu.

Klientui lieka viena išeitis – nurodyti kitą sąskaitą
Lietuvos bankas pritarė SEB banko pozicijai: kol klientas nenurodys kitos sąskaitos, į kurią būtų galima pervesti 82 tūkst. eurų, pinigai liks banke. Kitaip tariant, grynųjų pinigų jis negaus.
SEB savo poziciją komentare 15min aiškino paprastai – bankas jau nuo 2019-ųjų neteikia grynųjų pinigų išdavimo paslaugos klientams, su kuriais nutraukti visi dalykiniai ryšiai.
„Šešerius metus visos operacijos su grynaisiais atliekamos tik savitarnos zonose bankomatuose. Skyriuose grynieji nebėra tvarkomi“, – nurodė bankas.
Kodėl tai buvo nutarta?
Pasak SEB, sprendimas nebesiūlyti grynųjų skyriuose buvo priimtas dėl pasikeitusių klientų įpročių. Vis daugiau žmonių naudojasi skaitmeninėmis priemonėmis – interneto banku, mobiliosiomis programėlėmis, atsiskaito kortelėmis. Bankomatai lieka pagrindine priemone pasiimti grynuosius – bet tik tiems, kurie turi aktyvią sąskaitą.
O jeigu būtų aktyvi sąskaita?
Teoriškai, jei kliento sąskaita nebūtų uždaryta, jis galėtų išsiimti 82 tūkst. eurų per bankomatą. Tačiau tai brangi paslauga. Jei klientas neturi paslaugų plano, SEB taiko 2 proc. mokestį nuo paimamos sumos, ne mažiau kaip 1 euras. Tokiu atveju už 82 tūkst. eurų išgryninimą tektų pakloti net 1 640 eurų.
Tačiau tokios galimybės šiam klientui nebėra – jo sąskaita uždaryta.
Apibendrinimas: ką turi žinoti kiekvienas banko klientas?
Ši istorija atskleidžia svarbią tiesą: net jei pinigai – jūsų, jų grynaisiais išsiimti ne visada galėsite. Viskas priklauso nuo jūsų sutarties su banku. Nutraukus sutartį, bankas gali siūlyti tik pavedimą į kitą sąskaitą. Jei jos nenurodysite – pinigai liks banke.
Svarbiausia – skaityti, ką pasirašote. Ir suprasti, kad net jūsų pinigų atsiėmimo būdą reguliuoja ne tik jūsų norai, bet ir banko politika bei įstatymai.
Redakcijos pastaba: Lietuvos banko sprendimas yra rekomendacinio pobūdžio. Jei klientas nesutinka – gali kreiptis į teismą. Tuomet būtų vertinamas ne tik banko sprendimas, bet ir jo motyvacija, teisėtumas bei proporcingumas.
